Doktorsitesi.com

Gebelikte şeker yükleme testi zararlı mı?

Prof. Dr. Yavuz Şimşek
Prof. Dr. Yavuz Şimşek
22 Nisan 20151818 görüntülenme
Randevu Al
  • Şeker yükleme testi 1923 yılından beri güvenle uygulanmakta olup anne ve bebek sağlığı üzerinde kanıtlanmış herhangi bir zararı bulunmamaktadır.
  • Testin yapılmaması durumunda teşhis edilemeyen gebelik şekeri; iri bebek gelişimi, yüksek tansiyon ve bebek ölümü gibi ciddi risklere yol açabilir.
  • Özellikle 25 yaş üstü, fazla kilolu veya ailesinde diyabet öyküsü olan anne adaylarının bu testi yaptırması hayati önem taşımaktadır.
Gebelikte şeker yükleme testi zararlı mı?
Yapay Zeka ile geliştirilmiş versiyon

İçerik yapay zeka ile optimize edilmiştir

Gebelikte Şeker Yükleme Testi Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Son dönemde özellikle medya ve gündüz kuşağı programlarında gebelikte şeker yükleme testi ile ilgili gerçeği yansıtmayan, olumsuz değerlendirmeler sıklıkla dile getirilmektedir. Bu tür iddialar, testin anneye veya bebeğe zarar verebileceği yönünde asılsız mesajlar vererek anne adaylarında ciddi endişelere yol açmaktadır. Kliniğimizde de bu bilgi kirliliği nedeniyle kafası karışmış birçok hastamızla karşılaşmaktayız.

Öncelikle belirtmek gerekir ki; şeker yükleme testinin fuzuli veya zararlı olduğunu iddia eden kişilerin büyük bir çoğunluğu kadın hastalıkları ve doğum uzmanı değildir. Hatta bu iddiaları ortaya atanların bir kısmının tıp doktoru dahi olmadığı bilinmektedir. Bu nedenle, sağlığınızla ilgili kararlar alırken bu kişilerin yetkinliklerini mutlaka göz önünde bulundurmalısınız.

Şeker Yükleme Testi Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Bilimsel veriler ışığında, gebelikte şeker taraması ile ilgili en çok merak edilen konuları sizler için yanıtladık:

1. Şeker Yükleme Testi Anneye Zarar Verir mi?

Hayır. Şeker tarama testlerinin ilk kez uygulanmaya başlandığı 1923 yılından bugüne kadar, milyonlarca insan üzerinde yapılan çalışmalarda bu testin anne sağlığına herhangi bir zararı olduğu gösterilmemiştir. Bu test, tıbbi açıdan güvenilirliği kanıtlanmış bir prosedürdür.

2. Şeker Yükleme Testi Bebeğe Zarar Verir mi?

Hayır. Gebelikte yapılan şeker yükleme testinin bebek üzerinde bilinen hiçbir yan etkisi bulunmamaktadır. Aksine, test yapılmadığı takdirde olası bir gebelik şekeri (gestasyonel diyabet) tanısı atlanabilir. Bu durum; aşırı büyük bebek gelişimi ve bebek ölümü risklerini ciddi oranda artırmaktadır. Dolayısıyla testi yaptırmak, bebeğinizi korumak adına büyük önem taşır.

Şeker Yükleme Testi Kimlere Yapılmalıdır?

Şeker yükleme testi her ne kadar tüm gebelere önerilse de, özellikle belirli risk faktörlerini taşıyan adaylar için kritik bir öneme sahiptir. Aşağıdaki kriterlerden birine sahip olan gebelere bu test mutlaka önerilmektedir:

  • Ailesinde (anne, baba veya kardeş) şeker hastalığı öyküsü olanlar,
  • Gebelik sürecine fazla kilo ile başlayanlar,
  • Daha önce düşük yapmış veya iri bebek doğurma öyküsü bulunanlar,
  • Önceki gebeliklerinde şeker hastalığı tanısı almış olanlar,
  • Gebelik öncesinde bozulmuş glukoz toleransı tanısı konulanlar,
  • 25 yaş ve üzerinde gebe kalan tüm kadınlar.
Test DurumuKriterler
Önerilen Gruplar25 yaş üstü, ailede diyabet öyküsü, yüksek kilo, riskli doğum geçmişi
Zorunlu Olmayan Gruplar25 yaş altı, normal kilo, ailede diyabet yok, sorunsuz doğum geçmişi

Sonuç: Neden Test Yaptırmalısınız?

25 yaş altındaki, ailesinde diyabet öyküsü bulunmayan ve normal kiloda gebe kalan bireyler için bu test bir zorunluluk teşkil etmeyebilir. Ancak gebelik şekeri, annede yüksek tansiyon ve bebekte ani ölüm riski gibi hayati tehlikeleri beraberinde getirebilir.

Bu riskleri minimize etmek adına; basit, ekonomik ve son derece yararlı olan bu testin tüm anne adayları tarafından yaptırılmasını tavsiye ediyoruz. Unutmayın, doğru tanı hayat kurtarır. Sağlıklı bir gebelik süreci dileriz.

Etiketler

Hamilelikte şeker yüklemesiGebelik şeker yüklemeŞeker yükleme testi tüm gebelere yapılmak zorunda mıdır?Şeker yükleme testi yaptırmam bebeğime zarar verir mi?Şeker yükleme testi yaptırmam bana zarar verir mi?Hamileyken şeker yüklemenin zararı olur mu

Yazar Hakkında

Prof. Dr. Yavuz Şimşek

Prof. Dr. Yavuz Şimşek

Doç. Dr. Yavuz ŞİMŞEK, lisans öncesi öğrenimlerinin ardından Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde başladığı tıp eğitimini 2000 yılında okul birincisi olarak tamamlayarak tıp doktoru unvanı almıştır. İhtisasını ise İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi'nde yapmış ve 2004 yılında Kadın Doğum Uzmanı olmuştur. Daha sonra İngilterede Açık ve Laparoskopik (kapalı) ameliyatlar konusunda eğitim almıştır.

Önemli Bilgilendirme

Site içerisinde bulunan bilgiler bilgilendirme amaçlıdır. Bu bilgilendirme kesinlikle hekimin hastasını tıbbi amaçla muayene etmesi veya tanı koyması yerine geçmez.